20/7/09

Πόλεμος για το αγγελιόσημο στα ελληνικά sites και portals

Της Σόνιας Χαϊμαντά

Πιο επίκαιρη από ποτέ καθίσταται η συζήτηση μεταξύ των αντίπαλων στρατοπέδων αναφορικά με το αν πρέπει να επιβληθεί αγγελιόσημο και στο internet. Πόσο μάλλον όταν η αγορά του Τύπου διεθνώς έρχεται όλο και πιο κοντά προς το τέλος της ελεύθερης πρόσβασης στα sites των εφημερίδων.
Τις ημέρες που πέρασαν η «New York Times» προστέθηκε στις εφημερίδες που προτίθενται να χρεώσουν τους αναγνώστες της για τις επισκέψεις τους στην ιστοσελίδα τους ενώ ο μεγιστάνας των media, Rupert Murdoch, δήλωσε ότι η εταιρεία του, News Corporation, θα αρχίσει να ζητεί χρήματα για το ηλεκτρονικό περιεχόμενο των εφημερίδων του μέσα στο 2010.
Τέλος και ο διευθυντής των «F.Τ.» Lionel Barber προβλέπει ότι «μέσα στους επόμενους 12 μήνες σχεδόν όλοι οι ειδησεογραφικοί οργανισμοί θα χρεώνουν το ηλεκτρονικό περιεχόμενο τους».
Είναι προφανές ότι η τάση της αγοράς προς την κατεύθυνση της μεταφοράς των αναγνωστών από το περίπτερο στο Διαδίκτυο, ωθεί τις εγχώριες συνδικαλιστικές παρατάξεις να διεκδικούν την υπαγωγή των portals και sites στο καθεστώς του αγγελιοσήμου, όπως ισχύει για τα ηλεκτρονικά (21,5%) και τα έντυπα ΜΜΕ (20%).
Εξαλλοι οι διαφημιστές
Τον «ασκό του Αιόλου» άνοιξε στις 20/5/2009 η γνωμοδότηση νομικού συμβούλου της Πανελλήνιας Ομοσπονδία Ενώσεων Συντακτών Ελλάδος (Π.Ο.Ε.Σ.Υ.) που θεωρεί ότι «καθώς το internet αποτελεί ένα ακόμη ΜΜΕ, ο διαφημιζόμενος οφείλει να καταβάλει αγγελιόσημο».
Λάδι στη φωτιά έριξε τιμολόγιο ιστοσελίδας που περιήλθε στα χέρια της ΕΔΕΕ και στο οποίο γίνεται για πρώτη φορά λόγος για υποχρέωση καταβολής αγγελιοσήμου από διαφημιστική -μέλος της.
Την Πέμπτη η ΕΔΕΕ εξέδωσε οδηγία προς τα μέλη της αναφέροντας ότι δεν προβλέπεται ρητά από το νομοθετικό πλαίσιο εφαρμογή του αγγελιοσήμου και στο χώρο των New Media. Τυχόν απόπειρες ερμηνευτικών επεμβάσεων περί δήθεν αναλογικής εφαρμογής μίας μη ρητώς προβλεπόμενης νομοθετικής υποχρέωσης, αντανακλούν απλώς απόψεις ιδιωτών ή συνδικαλιστικών οργάνων, που κρίνονται και αξιολογούνται ελεύθερα» τονίζει και καλεί όλα τα Μέλη της να επιδεικνύουν τη μέγιστη προσοχή σε ό,τι αφορά στην έκδοση τιμολογίων που επιβάλλουν «de facto» αγγελιόσημο.
Για τον λόγο αυτόν προτείνει ένα μοντέλο εξώδικης δήλωσης της κάθε εταιρείας-μέλους της Ενωσης με επιφύλαξη για άλλα ένδικα Μέσα, με το οποίο (εξώδικο) ζητείται η ακύρωση και η έκδοση νέου, ορθού και νομίμου τιμολογίου, που δεν θα περιλαμβάνει καμμία αναφορά σε αγγελιόσημο.
Η Φ. Πετραλιά σε ρόλο Πιλάτου
Στην υπόθεση ενεπλάκη και η υπουργός Απασχόλησης, Φάνη Πετραλιά, καθώς αναγκάστηκε να απαντήσει σε ερώτηση του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ, Α. Κακλαμάνη, σχετικά «με το αν υποχρεούνται να καταβάλουν οι διαφημιζόμενοι αγγελιόσημο στο internet».
Η κ. Πετραλιά καταλήγει στο «δια ταύτα» ότι «δεν υφίσταται πρόβλεψη για επιβολή αγγελιοσήμου στις διαφημίσεις και τα δημοσιεύματα που προβάλλονται ή καταχωρούνται σε ηλεκτρονική σελίδα ή πύλη του διαδικτύου, κάτοχος της οποίας είναι επιχείρηση που εδρεύει στην Ελλάδα».
Και πετά το μπαλάκι στον υπουργό Εσωτερικών Πρ. Παυλόπουλο αναφέροντας ότι «τυχόν επέκτασή του προϋποθέτει τη θέσπιση διάταξης νόμου, μετά από ενδελεχή εξέταση της δυνατότητας αναλογικής εφαρμογής και στο διαδίκτυο, των όρων και των λεπτομερειών μετάδοσης διαφημιστικών μηνυμάτων που προβλέπονται για τα έντυπα και τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα ενημέρωσης».
Σκληρή κριτική
Σχολιάζοντας την απάντηση της κ. Πετραλιά, οι συνδικαλιστικές παρατάξεις «Δημοσιογραφική Ενότητα» (ΕΣΗΕΑ) και «Ενωτική Κίνηση Δημοσιογράφων» (ΕΣΠΗΤ) τονίζουν ότι η υπουργός με το επιχείρημά της ότι «πρέπει να αποφανθεί η Γ.Γ. Ενημέρωσης για το αν τα sites είναι ΜΜΕ πετάει την ευθύνη σε άλλο κυβερνητικό φορέα, υποκρινόμενη ότι δεν συνάγεται από κανέναν νόμο πως τα new media αποτελούν Μέσα Ενημέρωσης».
Το IAB Hellas
Ταυτόχρονα σχεδόν το Internet Advertising Bureau (IAB Hellas) χαρακτηρίζει την επιβολή αγγελιοσήμου ανεφάρμοστη μετά από γνωμοδότηση του νομικού του συμβούλου Χάρη Άνθη.
Η γνωμοδότηση, καταλήγει πως «η εξέταση του ενδεχόμενου εφαρμογής του αγγελιοσήμου στο διαδίκτυο της χώρας μας είναι ανεφάρμοστη, καθώς δημιουργεί ανισότητες στο εσωτερικό, ενώ παράλληλα τοποθετεί τις ελληνικές επιχειρήσεις σε μειονεκτική θέση απέναντι στον ευρωπαϊκό και παγκόσμιο ανταγωνισμό».
Το ΙΑΒ Hellas κάλεσε τα μέλη του να μην κόβουν και να μην αποδέχονται τιμολόγια που περιλαμβάνουν αγγελιόσημο, και να ειδοποιούν άμεσα τον Οργανισμό σε σχετικές περιπτώσεις.

www.imerisia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Free Hit Counter